Thema-bijeenkomst “didactische vaardigheden”

‘Leren leren’; hoe doe je dat eigenlijk? Deze vraag stond centraal op 25 november bij de thema-bijeenkomst didactische vaardighedenvoor School’s cool mentoren. Mentoren zijn zelf aan het werk gezet opdat zij verschillende leermethodes leerden kennen. Je kunt namelijk beter iets uitleggen aan je pupil als je zelf hebt ervaren hoe het is om een mindmap of een vraaganalyse te maken. Erg belangrijk is dat leerlingen ‘stoeien’ met methodes en er zelf achter komen wat het best werkt voor henzelf. Naast het gebruiken van leerstrategieën is een heldere planning zeer van belang. Kijk samen naar de agenda-indeling van de pupil en bekijk of het realistisch is. Voor een toets is het belangrijk dat het leerwerk wordt verdeeld in stukken en dat minimaal twee dagen voor de toets de algehele stof al keer is bestudeerd. Herhaling is daarbij het sleutelwoord, want dat zorgt voor inslijping. Leren begint echter al in de les, dus motiveer je pupil om goed op te letten in de klas en aantekeningen te maken, als het goed, hoeft hij/zij minder lang thuis te leren dan en dat vindt bijna elke puber erg leuk om te horen!