Help Gezonde Taal! €8.500 te winnen

DSC_1256Hoera! Ons nieuw project Gezonde Taal! is als enige Utrechtse project genomineerd voor de Nationale Alfabetiseringsprijs voor de categorie ‘Durven’.
Op Wereldalfabetiseringsdag wordt deze prijs uitgereikt in Den Haag aan diegene met de meeste stemmen en… je raadt het al… wij willen natuurlijk deze prijs graag winnen!
Zo zou jij ons goed kunnen helpen:
Tot 5 september 15.00 uur kun je hier elke dag op ons stemmen, je kunt een bericht op social media plaatsen of op het digitale prikbord van je vereniging. Maar je kunt natuurlijk ook al je vrienden, familie, collega’s en studiegenoten of verenigingsleden erop attenderen.

Waar gaat Gezonde Taal! over?
Taal doet meer heeft het pilotproject Gezonde Taal! ontwikkeld i.s.m. adviseur interculturele zorg Aziza Sbiti. Gezonde Taal! richt zich op de combinatie van taalcoaching en gezondheidsvoorlichting. Rondom diverse gezondheidsthema’s hebben we een lesprogramma opgesteld voor een lessenreeks en voorlichtingsbijeenkomsten.

Het project bereikt met name kwetsbare oudere migranten en vluchtelingen die lage taalvaardigheden en daaraan gekoppeld lage gezondheidsvaardigheden hebben en daardoor een verhoogd risico op gezondheidsklachten en een geïsoleerd bestaan.
Onze vrijwillige taalcoaches helpen onze cursisten een stap verder te komen in het maken van bewuste keuzes in hoe zij met hun gezondheid omgaan en hoe zij dat zelf ook kunnen vormgeven.
We hebben lesbrieven ontwikkeld die de woordenschat vergroten rondom verschillende gezondheidsthema en waarmee cursisten in groepsgesprekken aan de slag gaan en zo uitgedaagd worden om zelf over wat deze onderwerp na te denken wat het voor hen betekent.
Vergeet dus niet om te stemmen zodat wij dit project verder kunnen ontwikkelen. http://tijdvoortaal.nl/stem-nu (categorie Durven).
In de categorie Doen is het project #Book een goede tip

Heb je vragen /opmerkingen, neem dan contact op met .

lesbriefvitamineDVoor het project Gezonde Taal heeft trainee Wieneke van Koppen meegewerkt aan twee lesbrieven. Zij beschrijft hieronder haar ervaringen.

Als trainee PR & Communicatie bij Taal doet meer kreeg ik snel te horen over het project Gezonde Taal en het leek mij erg leuk om hieraan mee te werken! Via Taal doet meer heb ik namelijk ook lesgegeven aan een groep Marokkaanse vrouwen in Kanaleneiland. Onder andere hier heb ik geleerd dat zowel het beheersen van de taal van het land waarin je woont als gezondheid ontzettend belangrijk zijn voor iedereen. Les en informatie hierover is dus cruciaal en het mooie aan dit project is, dat ze gecombineerd worden.

Binnen het project Gezonde Taal heb ik twee lesbrieven verzorgd, waaronder de lesbrief over Vitamine D. Dit heb ik met veel plezier gedaan en hier heb ik ook zelf van geleerd. Tijdens mijn studie Nederlands en mijn educatieve minor heb ik al ervaring opgedaan met het maken van lessen voor de middelbare school en het was erg leuk om dit weer eens (weliswaar op een andere manier) in de praktijk te brengen. Daarnaast vind ik gezondheid erg interessant: ik lees veel over voeding en beweging en ik vind het geweldig dat andere mensen meer over gezondheid leren door deze lessenreeks. Een complex thema als Vitamine D op een simpele manier brengen en er tegelijkertijd voor zorgen dat iemand de taal hierdoor beter leert en/of begrijpt was een hele leuke uitdaging!