SPOED: Taalmentor voor een kind uit groep 5-8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Ali houdt van bewegen, dus als het even kan gaan we naar buiten. Laatst gingen we bijvoorbeeld een stuk fietsen. Onderweg vroeg ik hem wat hij allemaal zag en aan het eind van de rit daagde ik hem uit wie als eerste het bord bovenop de brug kon lezen.” “Ik natuurlijk!” roept Ali glunderend. Dat hij van Roos ook soms boeken moet lezen, vindt ‘ie iets minder leuk. “Lezen is STOM! Maar we hebben samen een spannend boek uitgezocht in de bibliotheek. Het gaat over Koen, een voetbalkampioen.” Taalmentor Roos en haar pupil Ali.

Wat doe je als Taalmentor? 
Het project Taalmentoraten richt zich op kwetsbare kinderen bij wie de taalbeheersing een belemmering vormt in de schoolontwikkeling. Als taalmentor begeleid je wekelijks individueel een Utrechtse basisschoolleerling (groep 5-8) uit een anderstalig gezin. Na het volgen van een introductiecursus, start je met het begeleiden van een kind (pupil). Deze begeleiding focust zich op het vergroten van leesplezier en taalvaardigheid door op een laagdrempelige en plezierige manier aan de slag te gaan met taal. Bijvoorbeeld door samen een boek te lezen, taalspelletjes te doen of naar de bibliotheek te gaan. Je gaat wekelijks op huisbezoek en hebt waar nodig contact met de school. Daarnaast word je begeleid door een vrijwillige mentorcoördinator waar je regelmatig mee afstemt over de voortgang, het contact met je pupil en jouw eigen ontwikkeling als taalmentor.

 Wat heb jij in huis?
– Je hebt affiniteit met kinderen, taal en culturen,
– Je houdt van taal en bent goed in het begeleiden en enthousiasmeren van mensen;
– Je staat open voor nieuwe ontmoetingen;
– Je bent leergierig, zelfstandig en betrouwbaar;
– Je bent zo’n twee uur per week beschikbaar;
– Je bent bereid om je voor een periode van een schooljaar (september- juli) te committeren;
– Je bent bereid je te ontwikkelen en neemt deel aan een verdiepende workshop of training.

Wat krijg jij ervoor terug?
Door jouw inzet draag je er aan bij dat taal geen barrière meer vormt voor de schoolontwikkeling van een kind. Taalvaardigheid en leesplezier is onmisbaar voor een goede overgang naar de middelbare school en om later mee te kunnen doen in de Utrechtse samenleving. Taal heb je immers nodig om vrienden te maken, een baan te vinden, je bankzaken te doen of je huiswerk te maken. Zinvol werk dus met een grote maatschappelijke impact! Tegelijkertijd leer jij andere culturen kennen, krijg je een hoop enthousiaste Taal doet meer collega’s erbij en kun je je ontwikkelen door diverse passende trainingen.

Heb je belangstelling voor de functie van Taalmentor? Vul dan het formulier in op onze website http://www.taaldoetmeer.nl/voor-wie/vrijwilligers/aanmeldformulier. Met eventuele vragen kun je terecht bij Annemarie van Voorst, projectleider Taalmentoraten bij Taal doet meer. Dit kan via