Waarom vertrouwen belangrijk is – verhalen uit het Taal Doet Meer College
‘’Achtergrond en taalvaardigheid belemmeren soms de kansen van Utrechtse jongeren. Onze droom is dat het voor je kansen in het onderwijs niet uitmaakt waar je ouders zijn geboren.’’, aldus Lineke Maat, directeur van Taal Doet Meer. Taal Doet Meer koppelt jongeren met een biculturele achtergrond, die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, aan vrijwillige taalmentoren. Op 4 februari 2020 deden een aantal van deze jongeren en twee sprekers met een biculturele achtergrond hun verhaal tijdens het Taal Doet Meer College in TivoliVredenburg. Ze vertelden onder andere over hun ervaringen in het onderwijs.
Impact van docenten
Mohammed Saiah is gemeenteraadslid in Utrecht. Hij blikte terug op zijn tijd op het MBO: ‘’Ik werd niet begrepen door docenten. Ondanks hoge cijfers kreeg ik een negatief studieadvies.’’ Saiah verloor hierdoor de vertrouwensband met zijn toenmalige mentor. ‘’Ik had het nodig dat iemand in me geloofde.’’, aldus Saiah. Dit vertrouwen kwam uiteindelijk niet van een docent, maar van de oom van Saiah. Hij inspireerde Saiah om te doen wat hij echt leuk vond. Saiah rolde uiteindelijk in de politiek en inspireert nu andere jongeren om in zichzelf te geloven. Zo heeft hij zich succesvol ingezet om jongeren op het MBO ‘studenten’ te noemen.
Ebru Aydin kreeg op de middelbare school van de meerderheid van haar docenten niet het vertrouwen dat zij thuishoorde op het VWO. ‘’Ik snapte niet zo goed waarom, maar ik heb me er lang onzeker door gevoeld.’’, aldus Aydin. Nu is Aydin zelf docent aan een hogeschool. Ze is zich ervan bewust dat haar daden als docent een student ‘vleugellam’ kunnen maken. Ze probeert haar studenten daarom zelfvertrouwen mee te geven.
Jongeren aan het woord
Vier Utrechtse jongeren, die gekoppeld zijn aan een vrijwilliger van Taal Doet Meer, deelden ook hun verhaal. Drie van deze jongeren zijn pas kort in Nederland. De verhalen waren elk uniek, maar hadden ook raakvlakken. Zo speelden de ouders voor bijna alle jongeren een belangrijke rol in hun leven. Ouders vormen deels de ‘wortels’ van deze jongeren en geven hen tegelijkertijd ‘vleugels’ om de wereld te ontdekken. Het krijgen van vertrouwen was onder de jongeren een gemene deler voor het krijgen van ‘vleugels’. Of dat nou komt van een docent, familielid, buur of van een vrijwilliger. ‘’Iemand die in je gelooft, nog voor je het zelf doet. Dat geeft vleugels.’’ Toch merkten sommige jongeren op dat vertrouwen krijgen niet genoeg is: ‘’Andere mensen kunnen je een zetje geven, maar je moet zelf de stap zetten.’’
Het verschil maken
Prof. Jan van Tartwijk (Universiteit Utrecht) reflecteerde vanuit academische hoek op de avond. Kortgezegd concludeerde hij dat docenten een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van jongeren. Zeker voor jongeren met ouders, die nog niet of minder bekend zijn met de Nederlandse taal. Volgens prof. Van Tartwijk moeten deze jongeren het vaak zelf uitzoeken als er iets is, omdat de ouders niet altijd kunnen helpen. ‘’Een goede docent kan voor jongeren het verschil maken door verbinding te maken, respect te tonen, eisen te stellen en de lat hoog te leggen.’’, aldus prof. Van Tartwijk.
Zie hier een verdere impressie van het Taal Doet Meer College.