Een online taalcafé: hoe werkt dat?
Herma van der Veen is sinds februari dit jaar mede-coördinator van het taalcafé in Kanaleneiland. Normaal gesproken verwelkomt ze vrijwilligers en bezoekers persoonlijk in de bibliotheek. Ook loopt ze dan gezellig langs bij de vrijwilligers, die samen met de bezoekers aan de tafels zitten. Druk met elkaar in gesprek en met een kopje koffie of thee erbij. Toen in maart de bibliotheken sloten vanwege het coronavirus, merkte Herma dat veel Utrechtse vrijwilligers en bezoekers behoefte hadden aan contact. Daarom gaan de taalcafés op dit moment online gewoon door. Herma vertelt ons hoe dit eraan toe gaat.
Hoe ziet het online taalcafé eruit?
Elke week worden vrijwilligers en deelnemers aan elkaar gekoppeld. Op dezelfde tijd dat normaal het taalcafé begint, leggen ze online contact via bijvoorbeeld Skype of WhatsApp. Van tevoren wordt gecheckt welk platform iemand gebruikt. Soms zorgt file op de digitale snelweg voor wat vertraging of hapering. Toch lukt het meestal om via beeldverbinding elkaar te spreken. Want bellen zonder beeld is niet echt fijn als je soms met gebaren wilt uitbeelden wat je bedoelt.
Hoe heb je het allereerste online taalcafé ervaren?
De eerste keer was nog wel wat onwennig. Ik zat eerst voor een lamp, waardoor mijn gezicht niet goed te zien was. Toen ik op een andere plek ging zitten, vlak bij een raam, ging dat beter. Natalia was één van de eerste deelnemers die ik toen sprak. Omdat zij voor haar werk ook al veel online overleg had, was zij al gewend aan videobellen.
Hoe gaat zo´n online gesprek?
Zoals altijd bij het taalcafé zijn er een thema en gespreksvragen voorbereid om het over te praten. Tijdens mijn gesprek met Natalia was het thema bijvoorbeeld muziek. Alhoewel het thema niet per se nodig was om het gesprek op gang te helpen. Natalia en ik hebben eerst uitgebreid kennisgemaakt, omdat we elkaar voor het eerst zagen. Verder hebben we vooral over de coronacrisis gesproken. Die ons allemaal natuurlijk heel erg bezighoudt op dit moment. In het bijzonder vroeg Natalia naar een aantal ´corona-woorden´. Zoals ‘uitstellen’ en ‘afgelasten’. Wat betekenen deze woorden precies, wat is het verschil tussen uitgesteld en afgelast, en hoe vervoeg je deze werkwoorden eigenlijk? Tenslotte hebben we het toch nog even over muziek gehad. We zijn erachter gekomen dat we in deze tijd van thuiszitten allebei regelmatig muziek opzetten, om even te dansen in de huiskamer. Muziek zorgt voor beweging én ontspanning. Dat kunnen we allemaal goed kunnen gebruiken in deze spannende tijd.
Wat vond Natalia van het online taalcafé?
Ze vond het erg creatief dat de activiteit op deze manier door kon gaan. Natalia was ook positief over het videobellen: ‘’Is niet spannend maar leuk. Het is belangrijk dat mensen doorgaan in deze tijd. Elkaar zien helpt veel, niet alleen bellen.’’
Wat is het verschil met het gewone taalcafé?
Normaal ga je in een groep twee uur lang met elkaar in gesprek. In een groep ben je om en om aan het praten. Tijdens het online taalcafé praat je één op één met elkaar. Omdat dit veel intensiever is, duurt het online taalcafé meestal maar 30 tot 45 minuten. De gesprekken zijn verder wel vergelijkbaar, behalve dat het nu veel over corona gaat natuurlijk. Wat extra leuk is aan online contact, is dat je via de beeldverbinding je huis aan iemand anders kunt laten zien.
Wil jij ook delen hoe je online contact houdt met deelnemers of vrijwilligers? Laat het ons weten via taalconsulent@taaldoetmeer.nl. Zoek je tips voor taalcoaching op afstand? Bekijk dan onze rubriek #doemeermettaal.