Wegwijzer (digi)taalaanbod Utrecht

“Eén keer per week ben ik twee uur aanwezig in bibliotheek om laaggeletterden informatie te geven over het aanbod van Nederlandse taallessen in Utrecht. Samen met iemand die een barrière voor de Nederlandse taal ervaart bekijk ik welke taalles deze persoon nodig heeft. Vaak zit achter de wens om de Nederlandse taal te leren een andere behoefte. Iemand wil bijvoorbeeld meer grip krijgen op zijn financiën of de brieven van Nederlandse instanties beter begrijpen. Waar mogelijk slaan wij gelijk spijkers met koppen en regel ik direct een inschrijving bij een taalschool of bel ik voor meer informatie. In de bibliotheek zit ik aan een ‘adviestafel’ waar geïnteresseerden zich voor meer informatie kunnen melden. Ben ik op dat moment in gesprek dan kan iemand in onze ‘wachtkamer’ wachten.” – Ellen, Wegwijzer taalaanbod Utrecht.

Wat doe je als vrijwillig Wegwijzer?

  • Je informeert laaggeletterden over het taalaanbod in Utrecht en verwijst hen door
  • Dit gebeurt in de vorm van een inloop spreekuur van 2 uur in de ochtend of in de middag in een bibliotheek in Utrecht. Op dezelfde tijd is er ook een medewerker van het buurtteam en Digiwijs aanwezig.
  • Je voert adviesgesprekken (telefonisch of in de bibliotheek) voor laaggeletterden die niet naar de bibliotheek kunnen komen
  • Je stemt af met bibliotheekmedewerkers en houdt een logboek bij met vragen die binnenkomen en de wijze van afhandeling.

Om bovenstaande te doen, word je getraind in het gebruik van de sociale kaart van de wijk en van www.jekuntmeer.nl, daarmee houd je je kennis over het taalaanbod in Utrecht op peil. 

Wat heb jij in huis?

  • Je hebt affiniteit met de doelgroep, laaggeletterde buurtbewoners
  • Je kunt zelfstandig werken
  • Communicatieve vaardigheden, waarmee je gesprekken kunt voeren met mensen die de Nederlandse taal beperkt beheersen
  • Je kunt snel zicht krijgen op een situatie en door de juiste vragen te stellen de leerwensen van laaggeletterden achterhalen (taalniveau, persoonlijke ontwikkeldoelen, financiële mogelijkheden) en denkt mee over oplossingen en doorverwijzingen
  • Je ben geïnteresseerd om getraind te worden o.a. in het Utrechtse (digi)taalaanbod en de sociale kaart om laaggeletterden actief door te kunnen verwijzen
  • Je bent digitaal vaardig zodat je binnengekomen vragen kunt registreren
  • Je bent wekelijks 2 à 3 uur beschikbaar en flexibel inzetbaar voor minimaal een half jaar. Eenmaal in de 6 weken is er een overleg met collega Wegwijzers uit andere wijken. 

Wat krijg jij ervoor terug?

Door jouw inzet zorg je ervoor dat laaggeletterden zich thuis gaan voelen en mee kunnen doen in de Utrechtse samenleving. Taal heb je immers nodig om vrienden te maken, met de leerkracht van je kinderen te praten, naar de dokter te gaan, een baan te vinden of je huiswerk te maken. Zinvol werk dus met een grote maatschappelijke impact! Tegelijkertijd leer jij andere culturen kennen, krijg je een hoop enthousiaste Taal Doet Meer collega’s erbij en kun je je ontwikkelen door diverse passende trainingen.

Je wordt aangestuurd door een projectleider van Taal Doet Meer. Samen met de Bibliotheek Utrecht zorgt de projectleider voor de informatie die jij nodig hebt en een passende scholing. Periodiek wordt er intervisie aangeboden en organiseren wij bijeenkomsten waarmee jij jezelf kunt ontwikkelen. Om de 6 weken is er een Wegwijzersoverleg, waar alle Wegwijzers uit Utrecht informatie uitwisselen. Onkosten worden in overleg vergoed en je krijgt een smartphone in bruikleen. 

Interesse / vragen?

Heb je belangstelling voor de functie van Wegwijzer? Stuur je cv en korte motivatie naar Yvonne Blok, projectleider bij Taal Doet Meer. Dit kan via yvonne@taaldoetmeer.nl. Bij haar kun je ook terecht voor vragen via mail of telefoonnummer 030-2947594.

Meer informatie?

Bel/mail Yvonne

Yvonne Blok
06 – 182 104 17

Laat jij een nieuwe Utrechter zich ook thuisvoelen? Kom in actie of doneer!