Voor het digiTaalhuis Utrecht werken we samen met de Bibliotheek Utrecht en Digiwijs 3.0. Utrechters kunnen in de bibliotheken het Doe Mee Startpunt bezoeken. Hier ontvangen ze persoonlijk advies of een intake voor taal- en/of computerles. In 2019 hebben onze getrainde taalcoaches in zes verschillende bibliotheken taalcoaching gegeven aan groepen. Individuele trajecten voor deelnemers zijn ook mogelijk. Onze taalconsulenten hebben tussenevaluaties ontwikkeld om deelnemers beter te ondersteunen. Deelnemers geven onder andere aan dat hun zelfvertrouwen en taalvaardigheid is toegenomen. En dat hun sociale netwerk groter is geworden.
Vrijwilligers: 203
Deelnemers: 230
Bezoekers Doe Mee Startpunten: 1712
Een combinatie van formele les door een professionele taaldocent en non-formele ondersteuning door een vrijwilliger leidt tot het vergroten van de effectiviteit van taallessen, meer feedbackmomenten en meer participatie van deelnemers in de samenleving. Onze vrijwillige taalcoaches bieden bij NL Educatie ondersteuning in de lessen en oefenen met hun eigen spreekvaardigheid. In 2019 zijn vijf voormalig deelnemers zelf als vrijwilliger gestart bij NL Educatie. Zij hebben extra ondersteuning gekregen van onze taalconsulenten. In 2019 hebben onze vrijwilligers - buiten de formele lessen – ook cursisten ondersteund bij Babel. Deze cursisten volgen bij Babel taalcursussen gericht op het behalen van het inburgeringsexamen.
Vrijwilligers: 33
Deelnemers: 308
Het Taalcafé is een plek waar anderstalige Utrechters en Utrechtse vrijwilligers met elkaar in gesprek gaan. Hier kun je nieuwe mensen leren kennen en oefenen met Nederlands spreken. In 2019 hebben we op zeven plekken in de stad Taalcafés georganiseerd, namelijk in de wijken Lombok, Overvecht (twee locaties), Kanaleneiland, en Vleuten-De Meern. Ook hebben we twee nieuwe Taalcafés geopend in Leidsche Rijn en Zuilen. Verder organiseren we wekelijks samen met sociaal makelaars en andere wijkinitiatieven taalcoaching voor groepen in Utrechtse wijken. In 2019 heeft dit plaatsgevonden in Hoograven, Lunetten, Overvecht, Lombok, Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn.
Vrijwilligers: 71
Deelnemers: 205
Bezoekers Taalcafé: 2200
Met het project ‘Eigen Kracht’ ondersteunen we anderstalige Utrechters bij hun zoektocht naar een baan. Dit doen wij samen met WIJ 3.0, een organisatie voor activering en re-integratie. Deelnemers worden in groepsverband of individueel gekoppeld aan vrijwillige (taal)coaches. In 2019 hebben tientallen deelnemers onder begeleiding van onze vrijwilligers een baan, opleiding, vrijwilligerswerk of stage gevonden. Ook zijn er in 2019 zes succesvolle ‘Krachtavonden/-lunches’ georganiseerd. Hier hebben deelnemers, coaches en contactpersonen van (Utrechtse) bedrijven elkaar ontmoet en op die manier hun taalvaardigheid en/of netwerk uitgebreid.
Vrijwilligers: 35
Deelnemers: 68
Binnen het project ‘Gezonde Taal’ ontwikkelen we lesbrieven met informatie over de onderwerpen welzijn, gezondheid, ziekte en zorg. In 2019 zijn alle 22 lesbrieven vernieuwd. Daarnaast hebben we fotokaarten (zogenaamde Flitskaarten) ontwikkeld voor anderstaligen met specifieke taalniveaus. Ook hebben we samen met ons landelijk platform Het Begint met Taal en met ITTA Kennisinstituut voor Taalontwikkeling de lesserie ‘Gezonde Thema’s ontwikkeld. Deze worden uitgegeven door Van Dale en zijn landelijk beschikbaar. In 2019 hebben honderden Utrechters, via onze eigen projecten of partnerorganisaties, met de lesbrieven van ‘Gezonde Taal’ gewerkt.
Vrijwilligers: 46
Deelnemers: 385
Op verschillende basis- of voorscholen in Utrecht werken onze vrijwillige taalcoaches met een groep ouders aan de Nederlandse taal. Dit draagt bij aan de taalontwikkeling van de ouder, en indirect ook aan de ontwikkeling van hun kind. Voor ouders is het vaak een laagdrempelige manier om te oefenen met de Nederlandse taal. In 2019 hebben onze vrijwilligers tientallen ouders ondersteund op vijftien verschillende scholen en peutercentra in de stad. Ook zijn we samen we met DOCK gestart met extra groepen in Overvecht. Voor de taallessen op peutercentra hebben we nauw samengewerkt met Spelenderwijs Utrecht.
Vrijwilligers: 27
Deelnemers: 186
Onze vrijwilligers werken op verschillende manieren met ouders en hun jonge kind (0-3 jaar oud) aan taal. In onze ouder-kind-groepen gaan vrijwilligers wekelijks in gesprek met een groep ouders over opvoeding en taal. Tijdens de TaalThuisbezoeken gaan taalcoaches samen met ouders na welke taalgewoonten er al zijn, hoe ze daar op aan kunnen sluiten en wat ze eraan toe kunnen voegen. Onze BoekStartcoaches, ervaringsdeskundige vrijwilligers, praten op het consultatiebureau met ouders over voorlezen en het taalaanbod in de wijk. Binnen het project BoekStart kunnen ouders met een baby gratis een koffertje met boeken ophalen in de bibliotheek. In 2019 hebben we ook de ‘Tas vol Taal’ geïntroduceerd. Deze tas is gevuld met materialen waarmee vrijwilligers samen met het gezin spelenderwijs aan de slag kunnen met taal.
Vrijwilligers: 12
Deelnemers: 59
De VoorleesExpress stimuleert samen met ouders de taalontwikkeling van kinderen tussen de 2,5 en 8 jaar en verrijkt de taalomgeving thuis. Een vrijwilliger komt één keer per week, twintig weken achter elkaar, bij een gezin thuis om voor te lezen en taalspelletjes te doen. In 2019 hebben onze vrijwillige coördinatoren en voorlezers met een heleboel Utrechtse ouders samengewerkt aan een taalrijke thuisomgeving!
Vrijwilligers: 308
Deelnemers: 232
Onze vrijwillige taalmentoren ondersteunen basisschoolleerlingen in de leeftijd van 8-16 jaar bij begrijpend lezen en woordenschat. In 2019 hebben we meer pupillen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs gekoppeld aan een mentor, vergeleken met het jaar daarvoor. De mentorkoppels gaan gedurende een schooljaar wekelijks op een leuke en creatieve manier aan de slag met taal- en studievaardigheden.
Vrijwilligers: 78
Deelnemers: 76
School’s cool is een mentorproject voor leerlingen uit anderstalige Utrechtse gezinnen die de overstap maken van groep 8 naar de middelbare school. We koppelen de leerlingen voor 1,5 jaar aan getrainde en vrijwillige mentoren. Deze mentoren helpen wekelijks met het maken van huiswerk, stimuleren de taalontwikkeling, bieden een luisterend oor en proberen de pupillen te inspireren en motiveren. De mentoren houden ook contact met de school en ouders. Vrijwillige mentoren die werken met kinderen met een vluchtachtergrond bieden we een extra training aan.
Vrijwilligers: 70
Deelnemers: 65
Samen met onze vrijwilligers bieden we betaalbare huiswerkbegeleiding aan middelbare scholieren in de Utrechtse wijken Overvecht, Kanaleneiland en Zuilen. Onze enthousiaste en getrainde coaches werken samen met deze leerlingen in een rustige omgeving aan huiswerk en taal- en studievaardigheden. In 2019 hebben onze coaches weer tientallen leerlingen begeleid. Betaalbare huiswerkbegeleiding is belangrijk om gelijke onderwijskansen te stimuleren. Daarom hebben we in 2019 met verschillende partners in de stad een aanzet gedaan tot een ‘Utrechtse Gelijke Kansen Alliantie’, om buitenschools leren voor meer jongeren beschikbaar te maken.
Vrijwilligers: 32
Deelnemers: 72
Taal & Toekomst is een begeleidingstraject voor jongeren in de leeftijd van 16-25 jaar. Binnen het project begeleiden we de jongeren naar een opleiding, stage of naar werk. Deelnemers geven aan dat dit traject hen niet alleen taalvaardigheid oplevert, maar ook zorgt voor zelfvertrouwen. Uit onze ervaring blijkt dat jongeren zich met concrete leerdoelen rondom taal, studie of werk aanmelden. Maar dat de positieve aandacht van de coach uiteindelijk bijdraagt aan iets groters; een positieve kijk op de toekomst. Daarom is de introductiecursus voor vrijwillige coaches van Taal & Toekomst in 2019 aangepast. Deze is nu meer gericht op spreekvaardigheid en coaching.
Vrijwilligers: 27
Deelnemers: 26