Taal Doet Meer
Verhaal

Geneviève: “Het geeft zo veel voldoening”

Drie jaar geleden sloot ik mij aan als vrijwilliger bij de VoorleesExpress. Ik maakte kennis met een driejarig jongetje uit India, dat geen woord Nederlands sprak. Met zijn ouders en broer sprak Aashrith een Indiaas dialect en het Engels beheerste hij redelijk. Hoe Aashrith zich heeft ontwikkeld van een verlegen driejarige tot een zesjarige grappenmaker lees je hieronder.

Aashrith als driejarige

Springen als een kikker

Eind december 2022 overhandigde ik Aashrith zijn diploma. Van een verlegen ‘prinsje’ ontwikkelde hij zich in 20 voorleessessies tot een stoer schoolkind. We lazen prentenboeken, deden taalspelletjes, luisterden naar apps, zongen liedjes (wat zitten er toch veel sch’s in Nederlandse liedjes). Hij wilde alle verhalen uitbeelden. Hij liet graag zien hoe een kikker springt en welk geluid een tijger maakt. Hij wilde alles tegelijkertijd vertellen in diverse talen.

Aashrith houdt van feesten en trekt daarbij graag zijn mooiste kleren aan. Voor zijn diploma-uitreiking was hij gekleed als ‘kookpiet’. Het Sinterklaasfeest heeft zijn hart gestolen. Tot ver in februari zingt hij Sinterklaasliedjes. In die beginperiode was zijn favoriete liedje ‘Ik lust geen spruitjes’.

“Hij wil graag alles vertellen in diverse talen tegelijkertijd”

Woordjes leren

De VoorleesExpress biedt via de app veel tips en trucs om de aandacht van de pupil vast te houden. Ik heb Aashrith Nederlands geleerd zoals ik ooit mijn eigen dochter aan het praten kreeg. Woordjes benoemen in prentenboeken een eerste-woordjes-boeken en vervolgens herhalen: “Nee, geen cow maar koe, geen butterfly maar vlinder.”

In de beginfase maakten we gebruik van een activity center met geluid, waarin hij afbeeldingen moest benoemen in het Engels en/of het Nederlands. Een uitstekende manier om woorden te oefenen en de uitspraak onder de knie te krijgen. Activity- en stickerboeken zijn ook heel handig. Naast het vergroten van de woordenschat, kan er worden gerekend en verzameld of getekend en gestickerd om de fijne motoriek te oefenen. Tot slot kan het verhaaltje worden naverteld. De afwisseling van cognitieve oefeningen en ontspannende activiteiten werken goed. Je kunt een driejarig kind nu eenmaal geen uur alleen voorlezen.

“Als ik kom vraagt hij voortdurend aan zijn moeder hoe laat ik er ben”

Boekenwurm

Aashrith leerde in korte tijd veel woorden en begrippen. Hij is gek op de bibliotheek en de boekhandel. En op aardbeien, ijs en pannenkoeken met kaas. Hij houdt van voetballen, hockey, op een been staan, met lego bouwen én voorlezen. Als ik kom voorlezen, vraagt hij voortdurend aan zijn moeder hoe laat ik er ben. En op mijn beurt kijk ik er naar uit hem te zien en voor te lezen. Het geeft veel voldoening een kind de Nederlandse taal bij te brengen. Zijn lievelingsboeken waren in de beginfase Nijntje en Dribbel.

Tweerichtingsverkeer

En ik? Ik leer over de Indiase cultuur, eet spicy dahl koekjes en zoete lekkernijen. Ik praat met de ouders over onze landen van afkomst, over onze culturen, onze geschiedenis en gewoonten. Soms doen we iets gezamenlijks: een wandeling door de oude binnenstad, een bezoek aan een museum, het bijwonen van een boekpresentatie van een leuke kinderboekenauteur zoals Kevin Hassing of Gary Northfield. Na 20 lessen ben ik op verzoek van de ouders blijven komen. Mijn pupil is nog lang niet uitgeleerd.

Aashrith als zesjarige

Van Nijntje naar Roald Dahl

Inmiddels zijn we twee jaar verder en zit Aashrith in groep 3. Voorlezen doen we nog elke week. Van Nijntje en Dribbel zijn we verder gegaan met prentenboeken over de Walvis van Benji Davies, Dappere kleine beer van Steve Small, Anansi de spin van Iven Cudogham, De Mooiste Vis van de Zee van Marcus Pfister en Piet, de kat die wil weten wat hij wél mag eten van Yvonne Jagtenberg. Zijn meest favoriete voorleesboek is De ober en de Pinguïn van Joukje Akveld. De pinguïn is zijn lievelingsdier. De knuffelpinguïn, die hij twee jaar geleden van mij heeft gekregen in Naturalis, leest altijd met ons mee.

“Nee, papa, het is een lange a van maan niet van man”

Daarnaast zijn we begin van het schooljaar begonnen met klassiekers van Roald Dahl (Sjakie en de chocoladefabriek) en Annie M.G. Schmidt (Floddertje). Ik probeer ook steeds moderne varianten op de klassieke titels aan te reiken, waaronder Vinnie en Flos van Marte Jongbloed en Superjuffie! van Janneke Schotveld. Elke week lezen we twee tot drie hoofdstukken uit een voorleesboek met minder illustraties dan een prentenboek. Spelletjes blijven belangrijk om het plezier in lezen te behouden en de woordenschat te vergroten. Zo speelt hij graag het De Zoete Zusjes Letterkwartet en hebben we zelfs al Letterjacht van Van Dale op simpele manier geprobeerd. Aashrith leest zelf ook. Elke week mag hij mij of zijn broer of ouders een verhaaltje voorlezen. Niets leuker dan zijn vader een woord verkeerd uit te horen spreken. ‘Nee, papa, het is een lange a van maan niet van man.’

“Voorlezen bij de VoorleesExpres heeft mijn leven verrijkt”

Leven verrijkt

Voorlezen bij de VoorleesExpress heeft mijn leven verrijkt en is een aangename onderbreking in mijn hectische bestaan. Want het allerbelangrijkste van ons wekelijks samenzijn is dat we zoveel lachen. Aashrith houdt van grapjes maken, is alert en gevat voor een inmiddels zesjarige. Zo nu en dan komen we een woord tegen, dat hij nog niet kent. Als Robin van Sjoerd Kuyper in Robin op school ervan droomt een ridder te worden, bevestigt hij desgevraagd dat hij niet weet wat een ridder is. Ik laat hem plaatjes zien van kastelen en toernooien. Bij een illustratie van een ridder in harnas is zijn commentaar: ‘Oh wacht, je bedoelt een robot!’ In de eerstvolgende musical op school speelt Aashrith… een ridder!

*Deze column is geschreven door Geneviève, taalvrijwilliger en voorlezer bij de VoorleesExpress Utrecht

Reactie van de ouders:

“Als expatgezin was het voor ons belangrijk om een ​​taalvrijwilliger te vinden die niet alleen de taal kon leren, maar ook de specifieke uitdagingen van onze zoon begreep.

Sinds we meedoen met de VoorleesExpress is hij enorm vooruit gegaan. Zijn woordenschat is gegroeid en zijn gevoel voor de Nederlandse grammatica en zinsbouw is aanzienlijk verbeterd. We merken dat hij nu ook zelfverzekerder Nederlands spreekt, wat een enorme boost is geweest voor zijn sociale netwerk.

We zijn vooral onder de indruk van het vermogen van Geneviève om de manier van lesgeven aan te passen aan de individuele behoeften van onze zoon. Ze maakte de bezoeken leuk met spelletjes, liedjes en het vertellen van verhalen, wat enthousiasme en toewijding aanwakkerde bij mijn kind voor het leren van de taal.

We zijn ervan overtuigd dat zijn liefde voor boeken en lezen hem zijn hele leven zal bijblijven.”

Word ook voorlezer

Wil jij ook je eigen leven en dat van een kind verrijken? Word dan voorlezer bij de VoorleesExpress Utrecht. In 20 weken, twee uur per week, maak jij het verschil. Bekijk onze vacature of meld je hiernaast aan.

Meld je aan

Lees meer: