Taal Doet Meer
Verhaal

‘Jobhoppen’ bij Taal Doet Meer: “Ik draag graag mijn steentje bij”

Maar liefst vier verschillende vrijwilligersfuncties bekleedde Marjan bij Taal Doet Meer. Ze proefde met volle teugen van het taalvrijwilligerschap, van het voorlezen bij een jonge stuiterbal tot het coördinatorschap. En elke functie bracht weer op een andere manier voldoening. Wat maakt het taalvrijwilligerschap zo leuk? Marjan vertelt.

Coördinator bij de VoorleesExpress

‘Mijn eerste functie was die van coördinator bij de VoorleesExpress, een mooi initiatief. Het is zo belangrijk dat kinderen vanaf jonge leeftijd op een leuke manier in aanraking komen met taal! Ik had in die periode geen tijd om wekelijks een huisbezoek te doen, omdat ik zelf ook twee kleine kinderen had die aandacht vroegen. Om toch actief te kunnen zijn, nam ik de rol van coördinator op me. Ontzettend leuk! Op deze manier keek ik mee met zes gezinnen en zes voorlezers over hun contact. Ik bracht bij ieder gezin driemaal een bezoek en werd overal met open armen ontvangen. Fantastisch om te zien hoe dankbaar ouders zijn dat hun kind wekelijks wordt voorgelezen!’

“ Ik vind Taal Doet Meer een prachtige organisatie met veel fantastische projecten ”

Taalcoach in Overvecht

‘Nadat het traject bij de VoorleesExpress was afgerond was, zette ik me een jaar lang in als taalcoach. Op een basisschool in Overvecht gaf ik iedere vrijdagochtend taalles aan een heel gevarieerd groepje moeders met verschillende achtergronden: Marokkaans, Turks, Afghaans en Ghanees. Het niveau van deze moeders was zo gevarieerd, dat het een grote uitdaging was om lesmateriaal te vinden waar iedereen wat aan had. De een was analfabeet, ook in eigen taal. De ander kon redelijk goed Nederlands spreken, maar niet schrijven. En weer een ander kon goed schrijven, maar de taal niet goed spreken.

Wekelijks deden we wat oefeningen en spelletjes met elkaar. Maar de ochtenden waren vooral heel leuk omdat we met elkaar in gesprek gingen over het dagelijkse leven en op die manier bezig waren met taal. Ik heb er een leuk contact aan overgehouden met een lieve vrouw, ze heeft me zelfs uitgenodigd voor de bruiloft van haar dochter. Heel bijzonder om daarbij te mogen zijn!’

“ Het beheersen van de Nederlandse Taal is zo belangrijk om het te kunnen redden in deze maatschappij ”

Terug naar de VoorleesExpress

‘Na een kleine taalpauze keerde ik terug bij de VoorleesExpress, ditmaal als voorlezer. Na het eerste traject was mijn enthousiasme hiervoor alleen maar gegroeid. Ik werd gekoppeld aan Yassin, een ontzettend lief Turks mannetje van net vier jaar oud. Een stuiterbal vol energie en weinig geduld om stil te zitten met een boekje. Een leuke uitdaging dus! Yassin was niet gewend om naar verhaaltjes te luisteren, maar was wel erg leergierig en vond het superleuk als ik kwam.’

‘Iedere week kwam hij naar de voordeur gerend en als ik binnenkwam liet het mij super enthousiast zien waar hij allemaal mee bezig was. De boekjes werden meteen uit de kast gehaald en klaargelegd. Zodra die uit waren (en dat ging in een rap tempo), gingen we spelletjes doen, liedjes zingen en dansen. Ik nam een keer Memory voor hem mee, sindsdien werd dat wekelijks gespeeld. Liefst met moeder en grote broer erbij. Gezellig! In de tijd dat ik daar geweest ben, heeft Yassin een mooie ontwikkeling doorgemaakt. Daar doe je het voor!’

“ Als hij me zag kwam hij naar de deur gerend ”

Taalmaatje

‘Het afgelopen schooljaar was ik taalmaatje van een meisje van 12 jaar in groep 8 van de basisschool. Een leuke meid met veel vriendinnen en een druk sociaal leven. Ze is dyslectisch en heeft moeite met taal en spelling. Gedurende dit schooljaar hielp ik haar wekelijks op woensdagmiddag met haar huiswerkboekje en stimuleerde ik haar om op een leuke manier wat meer met taal bezig te zijn. Dat was een hele opgave!

We zochten samen uit waar haar interesses lagen, lazen tijdschriften, deden spelletjes en gingen samen naar de bieb, op zoek naar boeken die ze het de moeite waard vond. Dat was een hele uitdaging voor haar, maar samen lukte het ons om een paar leuke boeken te vinden, die ook gelezen werden. Het doel van het meisje en haar moeder was om eindadvies vmbo-basis te krijgen en niet praktijkonderwijs. En dat is gelukt, heel knap!’

*Deze column is geschreven door Marjan den Ouden, vrijwilliger bij Taal Doet Meer

Word ook taalvrijwilliger!

Wil je net als Marjan bijdragen aan het zelfvertrouwen, de taalontwikkeling en de toekomstkansen van mede-Utrechters? Word vrijwilliger bij Taal Doet Meer! Als coach, mentor of coördinator help je mensen sterker te staan in onze mooie stad. Voor meer info, check onze vacatures.

Word vrijwilliger

Lees meer: